Wydawnictwo PERMES
Kartonowa Armia


powrót
Kartonowa Armia - początki, część 1: Rycerze i Orkowie
Kartonowa Armia skupia się głównie na tematyce historycznej. Kilkadziesiąt wydanych zeszytów opowiada o epoce antycznej, średniowieczu, odrodzeniu i renesansie. Przedstawiamy wielkich wodzów, sławnych władców i legendarnych bohaterów. Opisujemy słynne formacje, uzbrojenie i taktykę walki żołnierzy.
 
Ale początki były trochę inne... zapraszamy do lektury!


Rycerze i Orkowie
 
Taki miał być tytuł i temat pierwszego numeru Kartonowej Armii!
Skąd wziął się sam pomysł kartonowych figurek, opowiem innym razem. Teraz zapraszam na podróż w czasie - w kilku odcinkach opowiem, jak powstawały pierwsze figurki i zeszyty...

 
Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Rycerze i wojownicy różnych epok w starciu z Orkami - pierwsze przymiarki do kartonowych figurek (wtedy jeszcze jednostronnych)

System gier bitewnych
 
Na samym początku chodziło o to, żeby stworzyć figurki do nastolnej bitewnej gry planszowej. Czyli starcie armii, samodzielnie utworzonych i dowodzonych przez graczy.
Gra miała być z założenia wciągająca, dynamiczna ale o prostych, czytelnych regułach - taka bardziej do zabawy niż do mozolnego wczytywania się w reguły i statystyki postaci.
 
Krótko mówiąc: barwny świat, epickie historie i szybkie, pełne zaskakujących zwrotów akcji batalie toczone przez kilku graczy.
 
No cóż, jako sprawdzona kanwa opowieści tematyka fantasy obfitująca w nieokrzesanych barbarzyńców, mnogie potwory, czary, liczne artefakty i potężne amulety wydawała się idealną.
Z drugiej strony, tematyka średniowieczna - rycerski etos,
gotyckie zbroje, romantyczne porywy serca tudzież legendarny oręż oraz władający nim niezłomni wojownicy - nieodmiennie szlachetni i waleczni bohaterowie stający samotnie w szranki z przeważającymi siłami zła... to zawsze równie mocno działało na wyobraźnię!
 
Przyznajcie sami, że przecież aż prosiło się połączyć oba te wątki.  Stąd też zresztą i pomysł na pierwszy tytuł: "Rycerze i Orkowie"

Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Rycerze i Orkowie - projekt pierwszej okładki

Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Zeszyt Rycerze i Orkowie zawierać miał, oprócz arkuszy z figurkami,
krótki wstęp do opowiadanej historii oraz zgrupowane dodatkowe akcesoria
do wycięcia i naklejenia na figurki


Wprowadzenie do fabuły
 
Poniżej fragmenty tekstu wprowadzającego fabułę do zeszytu "Rycerze i Orkowie" - oryginalnie powinien być zamieszczony na stronie 2 (patrz pierwszy arkusz na ilustracji powyżej).

Najazd Dzikiej Hordy
 
Nastały mroczne czasy!
Na spokojne, zasobne krainy królestwa Marion
padł złowróżbny cień!

Oto dzikie hordy złowrogich Orków nadciągają z wiecznie zamglonych, ponurych Gór Północnych!
1)
...
Rubieże królestwa stanęły w ogniu.
Modrooka księżniczka Vanessa żegna z wieży prastarej warowni zastępy wyruszających w bój wojowników.
2)
...
Na równinach otaczających stolicę królestwa łopoczą dumnie chorągwie i sztandary.
W mroźnym powietrzu roznosi się miarowy szczęk broni raźno maszerujących rot.
Zastępy pancernych tarczowników, ciężkozbrojne chorągwie rycerstwa, sotnie lekkich włóczników, procarze oraz słynący z celności mariońscy łucznicy,
wszyscy niczym jeden mąż
wyruszają stawić czoła nadciągającej z północnych krain nawałnicy.
3)
...
Czy uda im się ochronić pradawną krainę?
Czy ich męstwo i oddanie zdołają powstrzymać żądnych łupów najeźdźców?
4)
...
Stań na czele własnej drużyny,
zdobądź chwałę i zwycięskie laury!
...
Wodzu - królestwo czeka!!!
5)


    Przypisy:
   1) Mroczne, cień, zamglone... jednym słowem "ciężki klimat" fantasy :)
   2) Stąd też profil księżniczki w lewym-górnym rogu strony wprowadzającej,
       tudzież konny rycerz z chorągwią na tle warowni

   3) Tzw. "nieodzownik klimatyczny" wprowadzający (w założeniu) nastrój
   4) Pytanie retoryczne - oczywisty wstęp do ciągu dalszego... (patrz niżej)
   5) Wreszcie konkrety - obejmij dowództwo, wybij nadciągające tałatajstwo
       ocał królestwo, zdobądź chwałę (oraz nagrodę! :)


Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Orkowie - jeden z pierwszych arkuszy z figurkami do wycięcia i sklejenia
(zwróćcie uwagę na opisy - w zamyśle miała to być gra planszowa)

Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
W pierwotnym zamyśle podstawki miały być oddzielnymi elementami
o ujednoliconych wymiarach, pasujące do różnych figurek.
Planowane były dwie podstawowe wielkości podstawek (figurki piesze i konne)
oraz możliwość wymiany podłoża - trawa, piach, udeptana ziemia itp..

Pierwsze szkice i figurki

 
Skoro postacie rycerzy, będących jednym z głównych adwersarzy, miały (z założenia wszak) odwoływać się do historycznych realiów, druga strona powinna też, przynajmniej w pewnym stopniu, nawiązywać do rzeczywistego świata.
Stąd odrzucenie mieczy większych od właściciela, przerysowanych pancerzy o wymyślnych (tudzież zdecydowanie niepraktycznych!) kształtach, pokracznych tarcz itp... Orkowie mieli/powinni wyglądać inaczej i obco ale wciąż możliwie wiarygodnie.
 
Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Hełmy (oraz ubiór i uzbrojenie) Orków mają historyczne wzorce

Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Wojownicy Orków - próbki zróżnicowania mimiki, różne hełmy i dodatki

Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Wataha Orków w natarciu - rozliczne modyfikacje podstawowej wersji figurki


Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Legioniści orków pozują do historycznego, grupowego zdjęcia :)
Prosty, konturowy rysunek i płaski kolor oraz sporadyczne efekty dodatkowe typu faktura tarczy i proporca, cieniowania i odbicia światła.


Dwustronne, realistyczne figurki
 
Początkowo figurki były jednostronne. W praktyce jednak dziwnie wyglądało, gdy np. Orkowie zawsze atakowali z prawej strony!
Chyba, że komuś nie przeszkadzały szare zarysy strony "B"...
 
Na tamtym etapie jedynym rozwiązaniem na ustawienie danej figurki kolorową stroną "w drugim kierunku" było jej wymienne, poziome odbicie - czyli każda figurka musiała być zawsze w 2-ch wersjach: skierowana w prawą i w lewą stronę.
Ale i tu pojawił się drobny szkopuł... mianowicie trudno było uwierzyć, że zawsze i wszyscy "z drugiej strony" są leworęczni!
 
Opracowanie nowej, specyficznej dla Kartonowej Armii podstawki (rozwiązanie zresztą szeroko obecnie naśladowane...) połączonej na stałe z figurką - zapewniającej precyzyjne dopasowanie obu stron oraz po sklejeniu odpowiednią stabilność - wymusiło poniekąd decyzję o opracowywaniu figurek zawsze w wersji dwustronnej.
Wiąże się z tym zresztą parę dodatkowych wymagań
i utrudnień ale o tym szerzej opowiem w jednym z kolejnych odcinków...

Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Przymiarka do pierwszego arkusza z figurkami we "współczesnej" formule,
charakterystycznie dla wszystkich późniejszych serii Kartonowej Armii
podstawka przechodzi w figurkę w kształcie odwróconego "T"
(strona "B" figurek wciąż monochromatyczna, ale już wkrótce...)


Ewolucja stylistyki figurek na przykładzie Orka
 
Na początowym etapie konturowy, schematyczny wręcz rysunek postaci wypełniany był prostym "płaskim" kolorem. Ani sama kreska, a tym bardziej kolor, nie uwzględniały takich niuansów jak kierunek padania światła, cienie i odblaski, nie wspominając już o teksturach naśladujących rzeczywistą fakturę powierzchni poszczególnych  materiałów. Był natomiast komiksowy w stylu, wyrazisty kontur otaczający całą sylwetkę łącznie z akcesoriami takimi jak tarcze, broń właściwa i przyboczna oraz akcesoria.
 
Dopiero w późniejszych wydaniach Kartonowej Armii figurki zostały wzbogacone o dodatkowe efekty, zyskując dzięki temu wiele na realiźmie, plastyczności i ogólnie chyba atrakcyjności?
Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1

Historia rozwoju Orków i zarazem stylistyki Kartonowej Armii:
od prostego monochromatycznego rysunku, przez płaski kolor z grubą konturową kreską po wersje z nałożonymi teksturami, cieniami i efektami specjalnymi typu odbicia światła oraz wymiennymi akcesoriami



Arkusz bonusowy - pobierz, wydrukuj i sklej!
 
Pobierz i wydrukuj bezpłatny, bonusowy arkusz Kartonowej Armii.
Wkorzystaj dodatkowe figurki, akcesoria i elementy scenerii do urozmaicenia swoich scenek
(zobacz więcej w dziale do pobrania).
 
Rycerze i Orkowie - początki Kartonowej Armii - część 1
Arkusz do bezpłatnego pobrania
Wydrukuj i sklej figurki Orków!

 

  Następna część historii Kartonowej Armii:
 
Czasy Rycerzy »
góra strony
Sprzedaż wysyłkowa i zamówienia
Informacje o firmie PERMES
Copyright © 2004-2009 PERMES. Wszelkie prawa zastrzeżone